poniedziałek, 7 października 2013

Dyniogłowa jesień

Nie da się ukryć, mamy już jesień. Kaloryfery buchnęły ciepłem, a rano często krajobraz otula mgła. Każdy łapie przysłowiowego "jesiennego doła", bo dni coraz krótsze, noce coraz zimniejsze, a poza tym każdy mnie pyta co tu teraz jeść??? Moi drodzy - jesień to nie koniec rarytasów. To kolejny etap w ciągu roku, który ma dość przyzwoitą żywność sezonową. Jesień to najlepszy okres zbioru późnego jarmużu, okres pysznych grzybów (według mnie nadal za mało docenianych), nadal zbiera się późną fasolę szparagową, kabaczki, cukinię. No i jest ta wesoła, tryskająca pomarańczowym kolorem dynia. Ja na dyni skupiłam się najbardziej w ostatnim tygodniu i kilkoma moimi wariacjami w tym temacie postanowiłam się podzielić.

1. Składnik podstawowy - dynia i cuknia pieczone w płatkach chilli i oregano. 


Do miski skroiłam obraną dynię, pokrojoną w plastry cukinię. Zalałam odrobiną oleju rzepakowego, przyprawiłam płatkami chilli i oregano i zapiekłam w 180C przez 30 minut.

2. Zupa z dyni i cukinii.

Składniki:
Pół upieczonej dyni i upieczona cukinia (jak wyżej)
cebula
czosnek
1 marchewka
1 pietruszka
2 szklanki wody
garść lubczyku
gałka muszkatołowa (szczypta)
pestki dyni 
odrobina masła i oleju rzepakowego
2 liście laurowe
4 ziarna ziela angielskiego
sól i pieprz



Cebulę i czosnek szatkujemy i podduszamy na maśle i oleju z zielem angielskim, liściem laurowym i lubczykiem. Marchewkę i pietruszkę kroimy na drobniejsze kawałki, chwilę podduszamy z cebulą i zalewamy wodą. Gotujemy do miękkości. Dodajemy upieczoną dynię i cukinię. Zagotowujemy. Wyciągamy liście laurowe i ziele angielskie. Blendujemy na krem. Dosmaczamy solą, pieprzem, gałką muszkatołową. Podajemy z pestkami dyni.

3.  Sos dyniowo-cukiniowy do spaghetti z ciecierzycą.

Składniki:
część upieczonej dyni z cukinią (jak w pkt 1.)
opakowanie passatty
2 ząbki czosnku
cebula
garść lubczyku
odrobina masła i oleju rzepakowego
łyżka suszonego oregano
łyża ziół prowansalskich
sól, pieprz, cytryna i cukier do dosmaczenia
szklanka ugotowanej ciecierzycy
makaron razowy (u mnie spaghetti)


Na maśle i oleju poddusić cebulę, czosnek i lubczyk. Dodać passattę, przyprawić ziołami, solą odrobiną cukru, pieprzem. Poddusić. Dodać ciecierzycę, dynię i cukinię. Wymieszać i chwilę poddusić. Gotowe. Mi niesamowicie smakowało z razowym makaronem spaghetti.

3. Kaszotto z pęczaku, dyni i papryki.

Z ryżem byłoby risotto, a że kasza, to kaszotto :)

Mała szklanka suchej kaszy pęczak
pół dyni 
2 papryki
pół pęczka natki pietruszki
cebula
2 ząbki czosnku
łyżka słodkiej papryki
łyżka chilli w proszku
sól i pieprz
garść, a nawet dwie, migdałów obranych i rozdrobnionych



Pół dyni w skorupie pieczemy w 200C przez 15 minut. Następnie dodajemy przepołowione i "odpeszczone" papryki i pieczemy kolejne 30 minut. Następnie gorące papryki zamykamy szczelnie w plastikowym pojemniku i czekamy do wystudzenia. Po wystudzeniu obieramy z nich skórkę i rozdrabniamy. Dynię obieramy i kroimy w drobną kostkę. Kaszę gotujemy na sypko.
Cebulę i czosnek podduszamy na maśle z przyprawami. Jak się zeszkli dodajemy dynię, paprykę i kaszę. Mieszamy i dosmaczamy solą i pieprzem. Na koniec posypujemy natką i migdałami. Oryginalny przepis podkradłam z jednego z moich ulubionych blogów Jadłonomia (http://www.jadlonomia.com/2013/10/dzieje-sie-peczak-z-dynia-i-pieczona.html). Zamieniłam orzechy na migdały (bo na laskowe jestem uczulona) i generalnie zrobiłam to bardziej na ciepło. 

4. Ciasto z dyni.

A że pół dyni z kaszotta zostało to ciasto powstało :)

Składniki:
300g mąki pszennej razowej
20 gram otrębów pszennych
pół  łyżeczki soli
2 płaskie łyżeczki proszku do pieczenia
łyżeczka cynamonu
pół łyżeczki gałki muszkatołowej
50 gram orzechów włoskich rozdrobnionych
4 jajka
100ml oleju rzepakowego
3/4 szklanki cukru
1,5 szklanki puree z dyni ( ja zrobiłam z połowy upieczonej wcześniej dyni, utartej na puree)



Mąkę, otręby, sól, przyprawy i poszatkowane na mniejsze kawałki orzechy mieszamy w misce. W drugiej misce łączymy za pomocą miksera cukier z jajkami, a po połączeniu dodajemy olej i miksujemy. Pomału dosypujemy mieszankę "mączną", a na koniec dodajemy puree dyniowe. Wylewamy do formy (prosokątna podłużna) i wstawiamy do nagrzanego piekarnika na ok. 60 minut w temp. 160 stopni z termoobiegiem.  Oryginalny przepis na http://quchniawege.blogspot.com/2012/11/ciasto-dyniowe-z-orzechami.html

Smacznego

3 komentarze:

  1. Polecam ciacho, pycha :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Z tym ciastem to chciałam wstępnie zrobić na drożdżach i z brązowym cukrem, ale niestety zabrakło więc skorzystałam z dostępnych trucizn (biały cukier i proszek do pieczenia) :(. Zawsze jednak ciasto domowe lepsze od kupionych, gotowych, słodkich przekąsek ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetne przepisy! Jeśli chodzi o jesień w kuchni, to polecam też wizualny kalendarz sezonowych owoców i warzyw - jak się okazuje, jesień naprawdę obfituje w wartościowe świeże pyszności :)

    OdpowiedzUsuń

Mile widziane komentarze. Można komentować jako Anonimowy, jednak miło by mi było, gdyby osoby komentujące zostawiały chociaż nick lub inicjały, albo same imiona :) Można to zrobić wybierając rozszerzenie "komentarz jako: Nazwa/adres URL" i wpisując nick w okienko "nazwa" i klikając "Dalej" :)